نفت نما: مدیر امور تولید شرکت نفت فلات قاره ایران از افزایش ۲۱درصدی تولید این شرکت در سال ۱۴۰۲ نسبت به سال ۱۴۰۱ خبر داد.

به گزارش نفت نما به‌نقل از شرکت نفت فلات قاره ایران، امیر سالاری گفت: با اجرای برنامه‌های توسعه‌ای و تعمیراتی، تولید نفت و میعانات گازی در سال ۱۴۰۲ نسبت به مدت مشابه سال ۱۴۰۱ نه‌تنها کاهش نداشته، بلکه ۲۱درصد افزایش یافته است.

 

وی افزود: با پیگیری‌های فراوان و با وجود همه محدودیت‌ها، اقدام‌های زیادی همچون افزایش تعداد دکل‌های در اختیار شرکت از ۳ به ۶ دستگاه، حفاری ۱۰ حلقه و تعمیر ۳۳ حلقه چاه، رفع مشکل خطوط لوله انتقال نفت و مبدل‌های حرارتی میدان ابوذر به‌عنوان بزرگ‌ترین میدان تولیدی این شرکت، نصب و راه‌اندازی کابل انتقال برق دریایی میدان سروش، راه‌اندازی ۹ حلقه چاه مجهز به پمپ درون‌چاهی، تعمیر و نصب مولد گازسوز میدان رشادت، راه‌اندازی هفت حلقه چاه مجهز به پمپ درون‌چاهی، اجرای ۱۶ عملیات تعمیر خطوط لوله دریایی انتقال نفت، پیگیری تأمین کالاهای حیاتی عملیات تولید و حفاری و… انجام شده است که افزایش تولید این شرکت را در سال ۱۴۰۲ محقق کرده است.

 

مدیر امور تولید شرکت نفت فلات قاره بیان کرد: با توجه به پایان عملیات حفاری چاه‌ها و راه‌اندازی سکوی جدید F۱۸ میدان مشترک فروزان تا پایان خرداد، و پایان عملیات حفاری چاه‌ها و راه‌اندازی سکوهای نو A۲۰ و A۲۱ میدان ابوذر تا پایان شهریور امسال، بخش مهمی از پروژه‌های توسعه‌ای جاری این شرکت تعیین تکلیف می‌شود. همچنین با توجه به تأمین کالای پروژه نصب و راه‌اندازی خط لوله جدید انتقال نفت میدان ابوذر که به شرکت تأسیسات دریایی واگذار شده است، پیش‌بینی می‌شود این خط لوله تا پایان امسال آماده بهره‌برداری باشد.

 

سالاری افزود: پارسال مجموع تولید نفت‌خام مناطق عملیاتی قشم و کیش ۶۰درصد بالاتر از برنامه مصوب، و تولید نفت‌خام منطقه سیری بسیار بیشتر از اعداد یادشده بود و آمار منتشرشده درباره ظرفیت تولیدی این مناطق عملیاتی غیرواقعی و نادرست است.

 

وی با اشاره به اینکه برنامه تولید مصوب شرکت‌ها، استفاده از ظرفیت نهایی چاه‌های نفت و گاز است، گفت: به‌دلیل ماهیت تولید نفت از میدان‌های دریایی و پیچیدگی‌های آن، استفاده از فرازآوری مصنوعی برای تولید، تحریم‌های ظالمانه، محدودیت‌های لجستیکی و آب‌وهوایی، بضاعت و نیز مشکل‌های پیمانکاران فعال در دریا، جبران کاهش ناشی از افت تولید طبیعی میدان‌ها در سال‌های اخیر با دشواری‌های بسیار زیادی روبه‌رو بوده که با افزایش ناوگان دکل‌های دریایی و اجرای عملیات تعمیری که فرایندی زمان‌بر است، این موضوع با جدیت در حال پیگیری و اجراست.