نفت نما: رئیس پایانه نفتی خارگ از انجام تعمیرات لنگر کشتی نفتکش به همت متخصصان عملیات دریایی این پایانه خبر داد.

به گزارش نفت نما به نقل از شرکت پایانه‌های نفتی ایران، سیدابراهیم حسینی گفت: این عملیات شامل پایین‌ آوردن و انجام تعمیرات لنگر کشتی نفتکش بود که با تلاش جهادی و همت متخصصان عملیات دریایی پایانه نفتی خارک در کمترین زمان ممکن انجام شد تا تأخیری در روند انجام عملیات صادرات نفت کشور ایجاد نشود.

 

وی افزود: از نظر عملیاتی این عملیات در نوع خود در مجموعه عملیات دریایی شرکت پایانه‌ها اولین بود و با توجه به اینکه یدک‌کش‌های شرکت برای انجام عملیات یدک‌کشی (Towing) طراحی شده‌اند و عملیات پایین‌ آوردن و تعمیرات لنگر (Anchor  Handling)به شناور چندمنظوره (Utility  Boat) و پشتیبان (Suply Bout) با کارآیی ویژه تعمیراتی نیاز دارد، انجام محاسبات تعادل (Stability) و مانور ویژه به‌دلیل قرار گرفتن لنگر نفتکش در مکان خاص و  ثابت ماندن یدک‌کش در نقطه‌ انحنای نفتکش ضروری بود که این عملیات با استفاده از توانایی بالای عملیاتی فرمانده و کارکنان یدک‌کش شهید بابایی به فرماندهی محمود نوری‌سلامتی انجام شد.

 

رئیس پایانه نفتی خارک ادامه داد: انجام مانور با لنگر ۲۰ تنی (وزن اضافه یدک‌کش) در موقعیت خاص آن روی عرشه یدک‌کش، حفظ تعادل شناور، ایستایی در موقعیت خاص زیر لنگر اصلی نفتکش و ثابت ماندن به‌مدت ۹ ساعت از چالش‌های پیش‌ رو بود.

 

حسینی تصریح کرد: وزن بالای لنگر نفتکش که برای یدک‌کش، بارهای سنگین (Heavy lift) محسوب می‌شود، پخش نیروی وزن آن روی عرشه یدک‌کش، جلوگیری از کج و خم شدن بیش از حد یدک‌کش (Excessive List/ trim) و مانور یدک‌کش در حالت نبودن وجود تقسیم وزن برابر، از عملیات مهم فرمانده و خدمه شناور شهید بابایی بوده است.