به گزارش نفت نما به نقل از  خبرگزاری رویترز از بروکسل، یکی از آنها به رویترز گفت: مقام‌های اتحادیه اروپا در نشست اضطراری گروه هماهنگی بخش نفت این اتحادیه درباره تنوع‌بخشی به ذخیره‌سازی‌های نفت و ایجاد حائلی برای گازوئیل و بنزین گفت‌وگو کردند.   نشست روز جمعه (پنجم آبان‌ماه) مقام‌های اتحادیه اروپا با موضوع نفت […]

به گزارش نفت نما به نقل از  خبرگزاری رویترز از بروکسل، یکی از آنها به رویترز گفت: مقام‌های اتحادیه اروپا در نشست اضطراری گروه هماهنگی بخش نفت این اتحادیه درباره تنوع‌بخشی به ذخیره‌سازی‌های نفت و ایجاد حائلی برای گازوئیل و بنزین گفت‌وگو کردند.

 

نشست روز جمعه (پنجم آبان‌ماه) مقام‌های اتحادیه اروپا با موضوع نفت از سوی کادری سیمسون، کمیسر انرژی اتحادیه اروپا به‌منظور ارزیابی خطرهای احتمالی پیش روی عرضه در صورت گسترده‌تر شدن جنگ حماس و رژیم صهیونیستی و سرایت آن به دیگر بخش‌های منطقه خاورمیانه تدارک دیده شد.

 

سیمسون گفت: نفت مهم است، گازوئیل کافی جلو اعتصاب‌ها را می‌گیرد، ما نمی‌خواهیم کامیون‌های ما برای دریافت گازوئیل صف بکشند، آیا این اتفاق مشابه سال ۱۹۷۳ میلادی خواهد بود یا خیر؟

 

جنگ حماس و رژیم اشغالگر قدس خاطره شوک نفتی سال ۱۹۷۳ میلادی در جریان جنگ «یوم کیپور» را زنده کرد. در آن زمان سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) با تحریم حامیان غربی رژیم صهیونیستی باعث کمبود سوخت شد.

 

کمیسر انرژی اتحادیه اروپا گفت: نشست گروه هماهنگی نفت اتحادیه اروپا به این نتیجه رسید که خطرها بسیار کمتر از ۵۰ سال پیش است، زیرا اروپا برای تأمین حدود ۳۰ درصد از سبد انرژی مورد نیاز خود به نفت متکی است، اگرچه عربستان یکی از سه تأمین‌کننده اصلی آن است.

 

وقوع یک بحران احتمالی می‌تواند تأثیر فوری بر قیمت‌های جهانی نفت خام داشته باشد، اما خطر امنیت کمتری پیش روی عرضه وجود دارد، اگرچه بازار به‌دلیل برنامه کاهش تولید نفت ائتلاف تولیدکنندگان عضو اوپک و غیر اوپک (اوپک‌پلاس) با کمبود عرضه روبه‌روست، کمبود عرضه در سال ۲۰۲۴ میلادی کاهش می‌یابد.

 

سیمسون گفت: مسیر خاورمیانه هنوز برای اروپا اهمیت قابل توجهی دارد، روزانه ۲۰ میلیون بشکه نفت از مسیر تنگه هرمز می‌گذرد که نقطه‌ای حساس است.

 

روزانه حدود یک‌پنجم تقاضای جهانی نفت از مسیر تنگه هرمز حمل می‌شود.

 

قدرت‌های غربی درباره تشدید تنش‌ها که می‌تواند منجر به محاصره یا افزایش خطرهای عبور از تنگه هرمز شود، نگران هستند.

 

به گفته کمیسیونر انرژی اتحادیه اروپا، ذخیره‌سازی‌های نفت اتحادیه اروپا اکنون نیاز ۹۰ روزه را برآورده می‌کند و بیشتر آنها نفت خام است، در حالی که آسیب‌پذیری اروپا مربوط به ذخیره‌سازی‌های گازوئیل و بنزین است.

 

بیش از ۵۰ درصد از حمل‌ونقل کالا در اتحادیه اروپا به کامیون‌هایی که از سوخت گازوئیل استفاده می‌کنند متکی است.

 

طبق دستورعمل اتحادیه اروپا، کشورهای عضو باید ذخیره‌سازی‌های اضطراری نفت خام معادل ۹۰ روز واردات خالص یا ۶۱ روز مصرف داشته باشند.

 

گروه هماهنگی نفت اتحادیه اروپا آخرین بار در ژوئن نشست برگزار کرد، اما روز جمعه برای بحث درباره امنیت عرضه نفت پیش از فصل زمستان تشکیل شد، زیرا اتحادیه ۲۷ عضوی اروپا نزدیک به کل ذخایر گاز و نفت روسیه را از دست داده است.

 

سیمسون گفت: پیام این بود که ترکیب متنوع‌تری از ذخایر و حائلی برای گازوئیل و بنزین داشته باشیم.

 

وی افزود: ادامه کاهش صادرات نفت خام اوپک و روسیه، درگیری در جمهوری آذربایجان و درگیری‌های نظامی غزه و تل‌آویو و سرایت احتمالی آن به دیگر مناطق خاورمیانه، عرضه جهانی نفت را در معرض خطر قرار داده است.

 

کمیسیونر انرژی اتحادیه اروپا گفت: افزون بر این، هنوز بعضی کشورهای عضو اتحادیه اروپا هستند که نفت خام روسیه را با خط لوله وارد می‌کنند و می‌توانند آنها را در برابر دستکاری بیشتر روسیه آسیب‌پذیر کنند.

 

سیمسون همچنین توانایی روسیه برای دور زدن سقف قیمتی ۶۰ دلاری اعمال‌شده از سوی گروه هفت با استفاده از «ناوگان سایه» افزایش داده است.

 

به گفته وی، روسیه بیشتر به هند و چین نفت می‌فروشد، اما به‌ جای تخفیف‌های قابل‌توجهی که تا تابستان امسال مشاهده شد، اکنون با قیمتی نزدیک به نفت خام برنت فروخته می‌شود که هم‌اکنون نزدیک به ۹۰ دلار برای هر بشکه معامله می‌شود.

 

در نشست روز جمعه بخش هماهنگی نفت اتحادیه اروپا نمایندگانی از کشورهای عضو این اتحادیه، آژانس بین‌المللی انرژی (آی‌ئی‌ای) و اتحادیه‌های صنعتی از جمله پالایشگاه‌ها، تأمین‌کنندگان سوخت و اپراتورهای ذخیره‌سازی حضور داشتند.