به گزارش نفت نما، داود عمادی امروز در «همایش بحران آلودگی پلاستیک؛ چالشها و فرصتهای نوین» با بیان اینکه مجمع عمومی محیط زیست سازمان ملل در سال ۲۰۲۲ به جامعه جهانی مأموریت داد مذاکراتی برای پایان دادن به آلودگی پلاستیک و تدوین سند الزامآور انجام شود، اظهار کرد: این مذاکرات از همان سال شروع و در ایستگاه ششم آن در ماه گذشته در ژنو سوئیس با حضور ۱۸۰ کشور ادامه یافت که در نهایت بدون توافق نهایی به دور بعدی مذاکرات موکول شد.
وی با اشاره به حضور تیم مذاکرهکننده ایرانی در این اجلاس افزود: در نشست عالیرتبه اجلاس، مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی به همراه معاونان و وزرای کشورهای عضو پیرامون راهکارهای چالش آلودگی زیستمحیطی و پلاستیک بحث و تبادل نظر کردند.
رئیس شورای سیاستگذاری همایش «بحران آلودگی پلاستیک؛ چالشها و فرصتهای نوین» با یادآوری اینکه چند روز بعد از اجلاس ژنو به پیشنهاد مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی برنامهریزی این همایش انجام شد که با وجود فاصله زمانی کوتاه به همت همکاران پرتلاش و همدل برگزاری این همایش به ثمر نشست، تصریح کرد: افزون بر این، سازمان حفاظت محیط زیست، وزارت امور خارجه، وزارت صمت، انجمن صنایع پلیمر و معاونت حقوقی ریاست جمهوری نیز همکاری بسیار خوبی با این همایش داشتند.
عمادی با اشاره به اینکه موضوعات اصلی مورد بحث کشورهای مختلف در اجلاس ژنو، در نشستهای این همایش مورد توجه قرار گرفته است، افزود: از جمله این موضوعات میتوان به تولید مواد اولیه پلاستیکی، طراحی و تولید محصولات پلاستیکی، مدیریت پسماند، کنترل نشر و انتشار مواد در زنجیره تولید پلاستیکها، همچنین گزارشدهی و اقدامهای ملی، نظام پایبندی و همکاریهای بینالمللی اشاره کرد. افزون بر این، تلاش شده است تا سخنرانان از کشورهای مختلف و نمایندگان سازمانهای گوناگون انتخاب شوند تا تمامی دیدگاهها در خصوص تدوین این سند، مورد بررسی و تبادلنظر قرار گیرد.
به گفته وی، بررسی تحولات بینالمللی و شناسایی چالشها و فرصتهای پیش رو ویژه نهادهای دولتی و بخش خصوصی، ایجاد فضای گفتوگو و هماندیشی میان دولت، صنعت، دانشگاه و جامعه، آگاهسازی صنعت نسبت به چالشهای پیش رو با بررسی پیامدهای زیستمحیطی، اجتماعی و اقتصادی آن، ترسیم نقشه راه ملی بهمنظور ارتقای جایگاه ایران در مسیر توسعه صنعت و حفاظت از محیطزیست و در نهایت برنامهریزی تبدیل بحران به فرصت اقتصادی از طریق نوآوری، اشتغالزایی، توسعه بازارهای جدید و انتخاب آگاهانه محصولات ازجمله اهداف این همایش است.