نفت نما: مدیر برنامه‌ریزی تلفیقی شرکت ملی گاز گفت: با اقدامات و برنامه‌ریزی صورت گرفته درحال حاضر سبد متنوعی از مشتریان را برای صادرات گاز مایع داریم.

به گزارش نفت نما، حسینعلی محمدحسینی امروز در دومین میزگرد تخصصی اصحاب رسانه و مدیران شرکت ملی گاز، با بیان اینکه بازاریابی خوبی برای فروش گاز مایع صورت گرفته است، اظهار کرد: درحال حاضر سبد متنوعی از مشتریان را برای صادرات داریم و درحال احداث اسکله اختصاصی صادرات گاز مایع در پارس جنوبی هستیم.

 

وی با بیان اینکه اعدادی که درخصوص تزریق گاز مایع به خطوط لوله سراسری گاز از سوی برخی نماینده‌ها مطرح می‌شود، مربوط به قبل از دولت سیزدهم بوده است، اظهار کرد: در دو سال اخیر موفق شدیم تزریق گاز مایع به خط لوله گاز را ۵۲ درصد کاهش دهیم.

 

مدیر برنامه‌ریزی تلفیقی شرکت ملی گاز با بیان اینکه طی دو سال گذشته مصرف گاز نیروگاهی ۲۰ درصد معادل ۳۳ میلیون متر مکعب در روز افزایش یافته، همچنین مصرف کنندگان عمده صنعتی ۱۰ درصد افزایش مصرف داشته‌اند، اظهار کرد: ما برنامه داریم با اقدامات فرهنگی در فصل سرما میزان مصرف را ۵ تا ۱۰ درصد کاهش دهیم، مجموعه میزان تولید  یک میلیارد و ۷۴ میلیون متر مکعب است، ۲۰ پالایشگاه، ۳۹ هزار کیلومتر خط فشار قوی و ۹۰ ایستگاه تقویت فشار داریم.

 

محمدحسینی با تاکید بر اینکه در حال حاضر ۲۷.۵ میلیون مشترک شهری در ۱۲۵۵ شهر، ۳۹۷۰۰ روستا و ۱۳۳ نیروگاه کار گازرسانی انجام می شود، گفت: سهم گاز در سبد انرژی در برنامه ششم ۵۶ درصد و اکنون ۷۴ درصد است.

 

وی با بیان اینکه طی دو سال گذشته مصرف گاز نیروگاهی ۲۰ درصد معادل ۳۳ میلیون متر مکعب در روز افزایش یافته، همچنین مصرف کنندگان عمده صنعتی ۱۰ درصد افزایش مصرف داشته‌اند، گفت: میزان افزایش ظرفیت پالایشی ۴۰ میلیون متر مکعب است.

 

مدیر برنامه‌ریزی تلفیقی شرکت ملی گاز با اشاره به اهمیت هوشمندسازی در صنعت گاز، گفت: استارت هوشمندساری کنتورها زده شده است و برای این منظور ۴ میلیارد دلار سرمایه گذاری نیاز داریم تا در راستای بهینه سازی مصرف گام برداریم.

 

محمدحسینی با بیان اینکه سال ۱۴۰۰، معادل ۲۶۰۰ میلیارد تومان حواله صرفه جویی برای تجدیدپذیرها صادر شد، اظهار کرد: برای طرح بزرگ افزایش راندمان اتان تفاهمنامه‌ای به ارزش ۸۰۰ میلیون یورو امضا شد که امیدواریم افزایش راندمان از ۶۶ درصد به ۷۸ درصد در پالایشگاه‌های پارس جنوبی محقق شود.

 

به گفته وی بیش از ۳۳۰ توربوکمپرسور داریم که معادل ۱۵۰ هواپیمایی که دو توربین دارند مصرف می کنند بنابراین بخش عمده گاز محاسبه نشده صرف بخش عملیاتی در ۹۰ ایستگاه می شود.