نفت نما:توسعه زیرساخت‌های سوخت‌رسانی، نوسازی زیرساخت‌ها و ‌روزآمدسازی تجهیزات سامانه هوشمند سوخت، نوسازی ناوگان حمل‌ونقل فرآورده، اجرای سیاست‌های غیرقیمتی برای مدیریت بهینه مصرف، اجرای طرح‌هایی برای مقابله با عرضه خارج از شبکه سوخت و توزیع بدون کمترین وقفه از اقدام‌های برجسته در دوره ۳۳ماهه فعالیت دولت مردمی به‌ شمار می‌آیند که شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی آن را در کنار عملیات شبانه‌روزی و بی‌وقفه توزیع سوخت زمینی، هوایی و دریایی کشور اجرا کرده است.

به گزارش نفت نما به‌نقل از شانا شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران در سال ۱۳۰۷ تشکیل شده و بیش از ۹۰ سال است که در زمینه تأمین و توزیع فرآورده‌های نفتی کشور فعالیت دارد. این شرکت با داشتن بیش از ۵ هزار و ۵۶ نفر نیروی انسانی دائمی و حدود ۱۰ هزار نفر نیروی انسانی غیررسمی و بهره‌گیری از تأسیسات خود در ۳۷ منطقه و ۲۳۰ ناحیه کشور، ۴ هزار و ۴۵۰ جایگاه عرضه فرآورده‌های نفتی، ۲ هزار و ۵۵۴ جایگاه عرضه سی‌ان‌جی، ۵۸ مرکز سوخت‌گیری هواپیمایی، ۱۶ هزار نفتکش و گازکش برای حمل فرآورده‌های نفتی، ۸ فروند کشتی و شناور نفتکش دریایی و تأسیسات ذخیره‌سازی چهار فرآورده اصلی با ظرفیت بیش از ۱۳ میلیارد لیتر، وظیفه مدیریت تأمین و توزیع و نظارت بر توزیع روزانه بیش از ۲۵۰ میلیون لیتر انواع فرآورده نفتی را در سراسر کشور به‌ عهده دارد.

 

با روی کارآمدن دولت سیزدهم و استقرار تیم مدیریتی وزارت نفت، همان‌طور که در وعده‌های انتخاباتی این دولت تأکید شده بود، توجه به صنایع پایین‌دستی در رویکرد کلان مجموعه وزارت نفت، شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی و زیرمجموعه‌های آن در دستور کار قرار گرفت و تفاهم‌نامه‌های متعددی با بهره‌گیری از ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان داخلی به‌منظور نوسازی زیرساخت‌های صنایع پالایشی و تأمین و توزیع فرآورده نهایی امضا شد. شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی نیز با تحولی که در صنایع پالایشی آغاز شد، نوسازی و بومی‌سازی تجهیزات توزیع سوخت تا نوسازی ناوگان فرسوده حمل‌ونقل فرآورده را در دستور کار قرار داد.

 

این شرکت پس از کنترل شیوع ویروس کرونا و افزایش روزافزون مصرف سوخت و پس از آن ناترازی بین تولید و مصرف توانسته است با تلاش و همت شبانه‌روزی کارکنان و مدیران، جایگاه‌داران و رانندگان نفتکش‌ در زنجیره توزیع سوخت کشور، از انبارها تا جایگاه‌های عرضه سوخت، توزیع سوخت را مدیریت کند و اجازه ندهد جریان سوخت‌رسانی در کشور حتی برای لحظه‌ای متوقف شود. شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی، افزون بر تأمین و توزیع شبانه‌روزی سوخت موردنیاز خودروها و دیگر بخش‌های صنعتی و خدماتی در زمین، هوا و دریا، عملیات سوخت‌رسانی‌های ویژه در مناسبت‌های مختلف ازجمله سفرهای نوروزی، سفرهای تابستانی، ایام اربعین و رخدادهای طبیعی ازجمله سیل و زلزله را بدون کمترین کمبودی مدیریت کرده است. در گزارش پیشِ رو عملکرد و دستاوردهای این شرکت در ۳۳ ‌ماه فعالیت دولت سیزدهم را به‌تفکیک مدیریت‌های مختلف، به‌صورت تیتروار مرور کرده‌ایم که از نظرتان می‌گذرد.

 

معاونت برنامه‌ریزی در فناوری اطلاعات و ارتباطات

 

– اتصال سامانه‌های شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران به پنجره ملی خدمات هوشمند؛

 

– پیاده‌سازی سامانه ثبت‌نام خودروهای دوگانه‌سوز؛

 

– انتقال وجوه فروش فرآورده به‌ حساب بانک مرکزی؛

 

-پیاده‌سازی سامانه صدور مجوز احداث جایگاه سوخت مایع و CNG؛

 

– پیاده‌سازی سامانه صدور کارت سوخت المثنی؛

 

– تدوین و پیاده‌سازی توزیع الکترونیک گاز مایع؛

 

– پیاده‌سازی توزیع الکترونیک گاز مایع غیریارانه‌ای؛

 

– پیاده‌سازی توزیع الکترونیک گاز مایع خودروهای دوگانه‌سوز.

 

اداره بهینه‌سازی و مدیریت مصرف انرژی

 

– احداث و بهره‌برداری از ۱۵ نیروگاه خورشیدی در مناطق مختلف شرکت؛

 

– پیاده‌سازی و استقرار نظام‌مند سیستم بین‌المللی مدیریت انرژی ISO ۵۰۰۰۱ در ستاد و ۱۱ منطقه منتخب (استان مرکزی، اصفهان، آذربایجان‌ شرقی، تربت‌حیدریه، چهارمحال‌وبختیاری، خراسان ‌رضوی، ساری، قم، کرمان، لرستان و یزد)؛

 

– ممیزی انرژی انبار شهید منتظری و انبار آبنیل و تخصیص بودجه برای بهینه‌سازی بخار این دو انبار در سال ۱۴۰۳؛

 

– کاهش ۳۵درصدی شدت مصرف انرژی در کل شرکت (ستاد و مناطق) طی ۳ سال گذشته به‌دنبال اقدام‌های انجام‌شده بهینه‌سازی.

 

اداره مهندسی کیفیت و بهره‌وری

 

شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران با استقرار دور دوم و سوم چرخه مدیریت بهره‌وری موفق شد در دو سال متوالی در زمره شرکت‌های بهره‌ور در ارزیابی سازمان ملی بهره‌وری ایران قرار بگیرد.

 

مدیریت عملیات

 

– تکمیل پروژه تخلیه ریلی فرآورده در انبار نفت شهید صدوقی یزد؛

 

– افزایش مخزن‌داران ریلی؛

 

– دریافت مابه‌التفاوت نرخ دوم عرضه فرآورده در جایگاه‌ها به‌صورت آنلاین؛

 

– صدور حواله خروج محموله گاز مایع از تأسیسات شرکت؛

 

– به‌روزرسانی آیین‌نامه تخلفات (در مرحله ابلاغ به مناطق)؛

 

– روزآمدسازی اطلاعیه‌های سرک – کسری مجاری­ عرضه؛

 

– تعیین تکلیف حواله‌های معوق؛

 

– نظارت، هماهنگی بین‌بخشی در مدیریت عرضه سوخت در مجاری عرضه با توجه به افزایش مصرف و بروز ناترازی در تولید و مصرف بنزین و نفت‌گاز در کشور با هدف امکان تأمین پایدار سوخت موردنیاز مصرف‌کنندگان بخش مختلف صنعت، کشاورزی و… در اقصی نقاط کشور به‌منظور ایجاد رضایت‌مندی نسبی مصرف‌کنندگان؛

 

– مدیریت، ایجاد ساختار و بستر توزیع الکترونیکی گاز مایع در سامانه‌های فروش یکپارچه با هدف امکان برآورد اولیه، تأمین و توزیع جغرافیایی مناسب براساس نیاز واقعی و عملکردی شرکت‌های موزع با رویکرد بهینه‌سازی مصرف و کاهش عرضه خارج از شبکه فرآورده؛

 

– هماهنگی بین‌بخشی به‌منظور مدیریت، نظارت و صدور اطلاعیه‌های لازم در شرایط بحرانی و اضطرارهای عملیاتی اعم از ایجاد اختلال سایبری در عملکرد سامانه هوشمند سوخت جایگاه‌های سوخت کشور در ۴ آبان ۱۴۰۰ و ۲۷ آذر ۱۴۰۲ و عرضه نفت سفید و گاز مایع به خانوارها، واحد صنفی و تجاری حوزه شهری متصل به گاز طبیعی در زمان افت فشار گاز شبکه سراسری کشور در مناطق شمال و شمال شرق کشور در سال ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ از سوی مناطق ذی‌ربط تا زمان پایداری خطوط انتقال گاز.

 

عملیات و انبارها

 

– تهیه و تدوین دستورعمل‌های اقدام‌های اجرایی عرضه فرآورده‌های نفتی در جایگاه‌ها در شرایط بحران و حملات سایبری و قطع سامانه هوشمند سوخت، ارسال فرآورده‌های نفتی از انبارها و رسید در مقاصد مربوطه در شرایط بحران و قطع سامانه‌های مکانیزه انبارها، اقدام‌های اجرایی در شرایط قطع اینترنت و قطعی سامانه درخواست فرآورده‌های نفتی (سدف) و فروش و سرانجام ابلاغ دستورعمل‌ها به‌ تمام مناطق، مدیریت‌ها و اداره‌های ستادی؛

 

– هماهنگی درون و برون‌سازمانی، برنامه‌ریزی و نظارت مستمر بین ستاد و مناطق در مسیر تردد کاروان‌ها و خودروهای شخصی زوار ایام اربعین منتهی به نقاط مرزی در مناطق دارای مرز مشترک با کشور عراق و انجام هماهنگی‌های لازم سوخت‌رسانی به‌موقع با حضور نمایندگان در مناطق مرزی؛

 

– همکاری در تدوین، اجرای پایلوت و پیاده‌سازی برنامه سیستم مکانیزه انبارها و راه‌اندازی این سیستم در انبارهای فاقد زیرساخت؛

 

– انجام پایلوت پلمب دوقفله در مناطق هرمزگان و فارس؛

 

– برگزاری جلسات منظم و روزانه کارگروه سوخت‌رسانی شرکت ملی پخش با محوریت مدیر عملیات و مدیریت تأمین و توزیع در دو سال گذشته با هدف رصد روزانه فعالیت و تولیدهای پالایشگاهی، انتقال خطوط لوله سراسری، پایش مصرف و ارسال فرآورده به نیروگاه‌های کشور، بررسی نیاز، مبادی تأمین و نحوه مدیریت توزیع و… و ارائه گزارش‌های روزانه به مقام عالی وزارت و معاون محترم وزیر و مدیرعامل پالایش و ‌پخش؛

 

– صدور اطلاعیه هماهنگی و نظارت در اجرای عملیات ذخیره‌سازی سوخت به‌موقع نفت‌گاز و نفت‌کوره برای واحدهای صنعتی مادر، فولاد، نیروگاهی، کارخانه‌های سیمان و… به‌منظور تأمین سوخت ذخیره مایع و جایگزین در شرایط بحرانی و قطع گاز طبیعی شبکه سراسری کشور؛

 

-رصد، پایش و کنترل و مدیریت عرضه سوخت هواپیمایی از طریق تمامی مراکز سوخت‌گیری هواپیمایی؛

 

– نظارت، کنترل، بررسی قراردادهای حجمی انبارها و تأسیسات شرکت در مناطق سی‌وهفت‌گانه و نواحی تابع؛

 

– نظارت، بازدید و ارائه پیشنهادی اصلاح فرایندهای جاری در عملیات فروش فرآورده‌ها در جایگاه و نقاط مرزی کشور؛

 

– کنترل مصرف روزانه مجاری عرضه با استفاده از تراکنش‌های پرتکرار و مشکوک و بازبینی با دوربین‌های مداربسته مستقر در مجاری عرضه؛

 

– کاهش هر بار سوخت‌گیری با کارت‌های شخصی بنزین به میزان ۳۰ و ۴۰ لیتر در مناطق مختلف؛

 

– کاهش تعداد کارت‌های آزاد بنزین متناسب با سکو و تلمبه به میزان ضریب ۰.۵ برای هر نازل در مجاری عرضه؛

 

– محدودیت تراکنش روزانه برای هر کارت آزاد به میزان ۲۵۵ تراکنش در روز؛

 

– کاهش فروش نفت‌گاز آزاد به میزان یک‌درصد کل فروش حمل‌ونقل؛

 

– کاهش عرضه نفت‌گاز آزاد در هر بار سوخت‌گیری به میزان روزانه یک‌صد لیتر به خودروهای واجد شرایط با درج شماره انتظامی خودرو؛

 

– کنترل سهمیه نفت‌گاز شخصی خودروها و تحویل سوخت فقط در صورت اتمام سهمیه شخصی آن‌ها؛

 

– استعلام کارت‌های مشکوک شناسایی‌شده از اداره راهداری و حمل‌ونقل استان‌ها و بررسی و مطابقت با مسیرهای تردد ذکرشده در صورت‌وضعیت‌های وسایل نقلیه؛

 

– کنترل و بررسی نحوه توزیع سوخت خرده‌فروشی‌ها و تعیین سقف تولید کارت حواله‌ای و… .

 

تأمین فرآورده‌های نفتی

 

در سال‌های ۱۴۰۰، ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ به‌ترتیب ۱۰ میلیارد و ۲۶۰ میلیون لیتر، ۱۰ میلیون و ۴۰۰ هزار لیتر، ۹ میلیارد و ۹۵ میلیون لیتر نفت‌گاز و ۶ میلیارد و ۶۲۰ میلیون لیتر، ۷ میلیارد و ۸۲۵ میلیون لیتر، ۶ میلیارد و ۳۰۵ میلیون لیتر نفت‌کوره به نیروگاه‌های سراسر کشور ارسال شده است. همچنین طی سال‌های ۱۴۰۰، ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ به‌ترتیب و روزانه ۸۶ میلیون و ۹۰۰ هزار لیتر، ۱۰۴ میلیون و ۷۰۰ هزار لیتر و ۱۱۵ میلیون و ۶۰۰ هزار لیتر بنزین و ۱۰۶ میلیون و ۳۰۰ هزار لیتر و ۱۱۲ میلیون و ۲۰۰ هزار لیتر و ۱۱۳ میلیون و ۷۰۰ هزار لیتر نفت‌گاز به‌طور میانگین (نیروگاهی و غیرنیروگاهی) توزیع شده است.

 

همچنین در سال‌های ۱۴۰۰، ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ به‌ترتیب سالانه ۲ میلیارد و ۳۸۸ میلیون لیتر، ۸ میلیارد و ۵۰۳ میلیون لیتر و ۹ میلیارد و ۲۶ میلیون لیتر نفت‌کوره به بنادر صادراتی ماهشهر و بندرعباس به‌منظور اجرای برنامه‌های صادراتی ارسال شده است. این مقدار ارسال و توزیع فرآورده در شرایطی اجرایی شده است که مشکلات پرشمار در عملیات بارگیری انبارهای نفت (اعم از کمبود نیروی انسانی، کمبود بازوی بارگیری، کمبود مخازن، کمبود ناوگان حمل‌ونقل جاده‌ای و ریلی، توسعه‌نیافتن خطوط لوله و به‌تبع آن افزایش‌نیافتن ظرفیت بارگیری از مبادی جنوبی به مرکز کشور، افزایش‌نیافتن مخازن نیروگاهی در قسمت‌های شمالی و شمال شرق کشور (با وجود مکاتبات متعدد با وزارت نیرو)) در برخی مقاطع زمانی سوخت‌رسانی را بسیار دشوار کرده است.

 

مهندسی فرآورده‌ها

 

– تخصیص سوخت به ماشین‌آلات کشاورزی براساس سطح زیر کشت و میزان سهمیه سوخت ابلاغی از سوی ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق؛

 

– پیگیری اصلاح و بهبود فرایندهای سیستمی مرتبط با تخصیص سهمیه در حوزه‌های مختلف؛

 

– پیگیری مصوبات اجرایی درباره نحوه کنترل سوخت به نیروگاه‌ها برمبنای راندمان؛

 

– بازنگری دستورعمل تخصیص سوخت به گلخانه‌ها برمبنای نوع کشت، نوع سازه و اقلیم آب‌وهوایی با هماهنگی مدیرکل دفتر امور گل و گیاه وزارت جهاد کشاورزی

 

– پیگیری مصوبات گازرسانی و قطع سهمیه سوخت واحدهای مشمول و بهره‌مند از مزایای مصوبه شورای اقتصاد؛

 

– هماهنگی برای اجرایی‌کردن مصوبات کارگروه پیشگیری و مقابله با قاچاق فرآورده‌های نفتی مبنی بر تخصیص سهمیه سوخت به حوزه وزارت صمت برمبنای سال ۱۴۰۰؛

 

– کنترل و پایش مستمر مشخصات کیفی فرآورده‌های بنزین وارداتی و سوآپ و نفت‌گاز وارداتی از مبادی شمالی و جنوبی کشور؛

 

– کنترل و پایش مستمر کیفیت فرآورده‌های نفت کوره و نفت‌گاز صادراتی از مبادی شرق و جنوبی کشور؛

 

– خرید، نصب و راه‌اندازی برخی آنالایزرهای مرتبط با فرآورده‌های یورو ۴ تولیدی شرکت‌های پالایشی در آزمایشگاه مرکزی ری.

 

توزیع فرآورده‌های نفتی و توسعه زیرساخت‌های سوخت‌رسانی

 

– جذب حدود ۱۰۰۰ دستگاه نفتکش از طریق اعطای تسهیلات بانک ملت، همچنین فرایند خرید نقدی بدون تشریفات قانونی از کارخانه ایران‌خودرو دیزل؛

 

– افزایش تعداد نیمه‌یدک‌های استاندارد و مجهز به طرح کهاب از ۵۵۰۰ دستگاه در سال ۱۴۰۰ به ۹۴۰۰ دستگاه در سال جاری (۱۴۰۳)؛

 

– تجهیز نفتکش‌ها به سامانه GPS به‌منظور جلوگیری از قاچاق فرآورده‌های نفتی در مناطق زاهدان، چابهار، تهران، هرمزگان و خراسان شمالی و الزام سایر مناطق به اجرای آن در کوتاه‌ترین زمان ممکن؛

 

-افزایش تعداد ناوگان فعال در حوزه سوخت‌رسانی تا حدود ۱۵ هزار دستگاه نفتکش و برطرف‌شدن کمبود این حوزه در حدود سال‌های ۱۳۹۸ تا ۱۴۰۰ و اجرای ممنوعیت پذیرش نفتکش؛

 

– در طول دوره ۳۳ ماه فعالیت دولت سیزدهم، موجودی کارت سوخت از تعداد ۹ هزار و ۶۴۵ قطعه در سال ۱۴۰۰، به ۵ میلیون قطعه رسیده است و این شرکت هم‌اکنون در حال عقد قرارداد تأمین ۱۰ میلیون قطعه کارت سوخت است؛ تعداد افراد در صف انتظار در ابتدای دولت سیزدهم یک‌میلیون و ۲۰۰ هزار نفر بود که این تعداد هم‌اکنون به صفر رسیده است؛

 

– مدت‌زمان صدور کارت سوخت قبلاً تا سه ماه هم طول می‌کشید، اما هم‌اکنون تولید و تحویل کارت به مشتری به زیر ۲۸ روز رسیده است که با راه‌اندازی سامانه ثبت صدور آنلاین به زیر ۱۰ روز خواهد رسید. همچنین در این مدت یک‌میلیون و ۵۰۰ هزار قطعه کارت سوخت احیا شده و به چرخه خدمات‌دهی بازگشته که به صرفه‌جویی ۵۵ میلیارد تومانی منجر شده است؛

 

– همچنین با اجرای موفق مهندسی معکوس و با استفاده از دانش و توان نیروهای داخلی سامانه هوشمند سوخت ۶ هزار قطعه SAM Card به ارزش ۴ میلیارد تومان تولید و از همین محل صرفه‌جویی اقتصادی شده است؛

 

– افزایش تعداد جایگاه‌های کشور از ۴ هزار به ۴ هزار و ۵۷۳ باب؛

 

– بیش از ۶۰ میلیون کارت هوشمند سوخت (اسقاط، کدینگ، بیمه، فهرست خاکستری و ابطال) مدیریت، سامان‌دهی و بازنگری شده است که بیش از ۳۰ میلیون آن فعال است؛

 

– ثبت کارت‌های جامانده در جایگاه‌ها و جست‌وجوی کارت‌های جامانده در بستر اینترنت از سوی شهروندان با راه‌اندازی سامانه ردیابی کارت‌های سوخت مفقودشده؛

 

– تاکنون ۸۰۰ هزار ثبت کارت جامانده انجام شده که بیش از ۳۵۰ هزار (۴۵درصد) به مالکان عودت داده شده و از ابطال و امحای آن‌ها جلوگیری شده است.

 

مدیریت مصرف سوخت براساس راهکارهای غیرقیمتی

 

طرح‌های کدینگ، منطقه‌ای، بلوک‌بندی، بلاک‌بندی و دیگر طرح‌هایی از این دست موجب شد تا با اعمال سیاست‌های مدیریت برداشت از مهاجرت کارت‌های سوخت جلوگیری شده و از عرضه خارج از شبکه سوخت به ویژه در مناطق حساس و مرزی به میزان قابل توجهی جلوگیری شود.

 

بهبود فرایندها

 

ارتقای سامانه تخصیص سوخت به ناوگان حمل‌ونقل خارجی (Transit)، بهبود طرح سوخت‌گیری در مسیر براساس اسناد حمل، سامانه مدیریت و تیکتینگ مجاری عرضه (GTS)، پایش خرابی‌های تجهیزات جایگاه‌ها، مدیریت چرخه تأمین و توزیع قطعات، نظارت بر عملکرد تکنیسین‌های پشتیبان جایگاه‌ها، نظارت بر پایداری جایگاه‌ها، ثبت و پیگیری سیستمی درخواست‌های رفع خرابی، کنترل سیاست‌های اعمال‌شده در جایگاه‌ها و گردآوری آمار فروش جایگاه‌ها از اقدام‌های این شرکت برای بهبود فرایندهای مرتبط با توزیع سوخت بوده است.

 

ارتقای امنیت و توسعه زیرساخت

 

از نیمه دوم سال ۱۴۰۰ بالغ بر ۶۰ میلیارد تومان برای خرید تجهیزات مرکز داده سامانه هوشمند سوخت هزینه شده است. راه‌اندازی شبکه مستقل پشتیبانی و راه‌اندازی جایگاه‌ها، طراحی و پیاده‌سازی مرکز داده با ساختار جدید و الزامات پدافندی، راه‌اندازی و اجرای بستر ارتباطی اختصاصی IFAM (مستقل از بانک)، راه‌اندازی و پیاده‌سازی فایروال پایگاه داده (Database Firewall)، راه‌اندازی شبکه مستقل برای توسعه نرم‌افزارها، راه‌اندازی شبکه امن برای تبادل اطلاعات و ارائه خدمات به ذی‌نفعان، طراحی و پیاده‌سازی مرکز عملیات امنیت (SOC) بومی، ارتقای امنیت نرم‌افزارها در سطح جایگاه و مرکز داده، امن‌سازی مودم‌های جایگاه‌ها و بازنگری زیرساخت ارتباطی پایدار و امن اختصاصی با شرکت مخابرات از اقدام‌های بسیار مهم این شرکت به‌منظور توسعه امنیت زیرساخت‌های توزیع سوخت بوده است.

 

بومی‌سازی کارتخوان و قطعات

 

شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران با کاهش چشمگیر درصد خرابی ترمینال سوخت‌گیری در مجاری عرضه، کاهش تعداد جایگاه‌های در انتظار تحویل تجهیزات سامانه هوشمند سوخت، تأمین تجهیزات سامانه هوشمند سوخت برای راه‌اندازی جایگاه‌ها، ایجاد کارگاه‌های تعمیرات خوشه‌ای، امضای تفاهم‌نامه با شرکت‌های داخلی و ارتقای امنیت IPC و کارتخوان در حوزه توزیع سوخت، اقدام‌هایی را در حوزه توسعه زیرساخت‌های سوخت‌رسانی به ثمر رسانده است.

 

تعداد ۱۰۹ دستگاه تجهیز در حال ساخت، ۲۳ میلیون و ۲۹۸ هزار مترمکعب میانگین توزیع روزانه سی‌ان‌جی، ۱۷درصد میانگین سهم سی‌ان‌جی ‌در سبد سوخت، ۲۹۵ هزار و ۸۵۴ دستگاه تبدیل کارگاهی رایگان خودروهای عمومی، ۳۴ هزار و ۲۵۷ دستگاه تبدیل کارخانه‌ای خودرو از سوی خودروساز، ۱۱ هزار و ۳۷۷ دستگاه خودرو عمومی در صف تبدیل کارگاهی رایگان، ۴ هزار و ۶۷۷ دستگاه تعویض رایگان مخازن سی‌ان‌جی، ۳ هزار و ۹۸۳ دستگاه خودرو در صف تعویض رایگان مخازن سی‌ان‌جی، ۳۵۹ کارگاه تبدیل خودرو سامان‌دهی‌شده با همکاری وزارت صمت، ۴ هزار و ۲۰۰ فقره پاسخ‌گویی و رسیدگی به شکوائیه‌ها و پیشنهادهای مردمی و انتقال حساب‌های درآمدی و هزینه‌های شرکت به خزانه‌داری کل، از دیگر دستاوردهای این شرکت در طول دوره ۳۳ ماهه دولت سیزدهم در ارتقای شاخص‌های آماری توزیع فرآورده در کشور بوده است.

 

مدیریت بازرگانی

 

– صدور مجوز احداث جایگاه‌ها از طریق درگاه ملی مجوزها (دولت الکترونیک)؛

 

– توزیع الکترونیکی گاز مایع در نرخ یارانه‌ای و نیمه‌یارانه‌ای؛

 

– تغییر سیاست فروشندگی‌های فرآورده‌های نفتی به عاملیت توزیع فرآورده‌های نفتی؛

 

– بازنگری در سیاست‌ها و شیوه‌نامه اجرایی شرکت‌های زنجیره‌ای توزیع (برندها، از واسطه‌ای به غیرواسطه‌ای)؛

 

– توجه و اجرای سیاست خرید داخلی کالا و خدمات، همچنین حمایت از ساخت و تولید داخل و کاهش خریدهای خارجی؛

 

– پیگیری وصول مطالبات انباشته مشتریان عمده از سنوات قبل؛

 

– سامان‌دهی و شفاف‌سازی وظایف شرکت‌های زنجیره‌ای توزیع و شیوه‌نامه خدمات مدیریت زنجیره تأمین، انتقال، ذخیره‌سازی و توزیع فرآورده‌های نفتی برای انجام خدمات غیرواسطه‌ای.

 

کنترل مصرف فرآورده

 

– تشکیل کارگروه پایش مصرف‌کنندگان با محوریت ستاد شرکت ملی پخش؛

 

– اخذ مصوبات کارگروه پیشگیری از قاچاق کالا و ارز مبنی بر اعمال محدودیت سقف سهمیه سوخت حوزه صمت در سامانه درخواست فرآورده‌های نفتی برمبنای مصارف سال ۱۴۰۰؛

 

– اعمال محدودیت سقف سوخت ماشین‌آلات کشاورزی براساس سطح زیر کشت؛

 

– پیگیری ابطال مصوبات استانی از طریق ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق که با اعمال فشار به شرکت ملی پخش قصد اقدامات غیرمنطبق و خلاف ضوابط و مقررات جاری شرکت ملی پخش را دارند؛

 

– تعدیل و اصلاح سهمیه‌های جهاد کشاورزی؛

 

– غیرفعال‌سازی حساب کاربری فرمانداری‌ها در سدف؛

 

– آسیب‌شناسی و احصای گلوگاه‌ها و عوامل مؤثر بر قاچاق فرآورده‌های نفتی در بخش دستگاه‌های متولی به تفکیک وزارتخانه‌های مربوطه؛

 

– کاهش و حذف تدریجی سهمیه پایه و ارائه سهمیه تنخواه به ناوگان دیزلی به‌منظور تأمین سوخت موردنیاز بخشی از ناوگان که عملکردی از گذشته ندارند؛

 

– تخصیص نفت‌گاز در مسیر برمبنای اطلاعات برخط الکترونیکی اسناد حمل؛

 

– سامان‌دهی شیوه عرضه سوخت به ناوگان ترانزیت خارجی به‌منظور جلوگیری از انحراف فرآورده از ناوگان ایرانی به خارجی و اختصاص ۲۵ هزار فقره کارت هوشمند سوخت ناوگان ترانزیتی به سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای؛

 

– کاهش زمان صدور کارت هوشمند سوخت المثنی و نوشماره؛

 

– سامان‌دهی عرضه نفت‌گاز از طریق کارت هوشمند سوخت جایگاه‌دار؛

 

– آسیب‌شناسی صدور اسناد حمل صوری (غیرواقعی) ناوگان دیزلی با تشکیل تیم پایشی مشترک با پلیس امنیت فراجا؛

 

– شناسایی بیش از ۸ هزار و ۴۰۰ فقره کارت هوشمند سوخت ناوگان مسافری با صورت‌وضعیت‌های صوری در ۱۱ ماه نخست سال ۱۴۰۲ و کشف بالغ بر ۱۲۸ میلیون لیتر نفت‌گاز غیرمجاز؛

 

– پایش و تحلیل اطلاعات مشمولان طرح کدینگ استان سیستان‌وبلوچستان (شناسایی کارت هوشمند سوخت خودروهایی با پلاک قدیمی اعم از منطقه آزاد چابهار، پلاک‌های ستاره‌دار و ماشین‌های فرسوده)؛

 

– شناسایی کارت مهاجر نفت‌گاز در منطقه تهران (۸۲۵ فقره کارت هوشمند سوخت و برداشت یک‌میلیون و ۷۷۹ هزار و ۷۶۷ لیتر نفت‌گاز با همکاری مسئولان و کارشناسان مناطق و مدیریت سامانه هوشمند سوخت؛

 

– پیگیری و همکاری در اجرای طرح کدینگ استان کرمان (تحلیل اطلاعات کارت‌های هوشمند سوخت، ‌خارج‌کردن کارت‌های هوشمند سوخت غیربومی با تراکنش نامتعارف و شناسایی بیش از ۴ هزار کارت سوخت بنزین متخلف)؛

 

بازآرایی و سامان‌دهی اجرای طرح مدیریت برداشت نفت‌گاز بخش حمل‌ونقل دیزلی؛

 

بررسی تراکنش‌های سوخت ناوگان اسقاطی دیزلی و انعکاس بالغ بر ۲۷ میلیون لیتر برداشت از این کارت‌های هوشمند سوخت و انسداد آن.

 

کنترل مصرف فرآورده در حوزه فروش مرزی

 

– اهتمام لازم در تعامل با دستگاه‌های مرتبط برون‌سازمانی به‌منظور استقرار همه‌جانبه در نقاط مرزی؛

 

– پیگیری تجهیز جایگاه‌های مرزی و ایستگاه‌های کنترلی به سامانه‌های کنترلی (سامانه فروش مرزی/ سامانه هوشمند سوخت)؛

 

– اجرای طرح «باک‌پر» در بیشتر نقاط مرزی (اعم از پایانه‌ها و بازارچه‌های مرزی) از اسفند ۱۴۰۱ که ضمن افزایش قابل‌ ملاحظه عایدی خزانه دولت، به کاهش چشمگیر قاچاق سوخت از سوی دلالان و گالن‌به‌دستان منجر شده است.

 

مبارزه با قاچاق سوخت و اجرای تکالیف قانون بودجه

 

– عرضه الکترونیکی گاز مایع؛

 

– تدوین دستورعمل‌های آیین‌نامه‌های موضوعه در حوزه پیشگیری و مبارزه با قاچاق؛

 

– انعکاس اقدام‌های غیرمرتبط دستگاه‌های متولی به مراجع نظارتی؛

 

– ایجاد تعامل و همکاری سازنده و حصول وحدت رویه در حوزه حقوقی و تعزیری با مراجع رسیدگی تا دستیابی به نتایج مطلوب‌تر و بازدارندگی مؤثر آرای صادره در زمینه پیشگیری و مقابله با قاچاق فرآورده‌های نفتی؛

 

– ایجاد تعامل و همکاری سازنده با پلیس امنیت اقتصادی و برگزاری بازدیدهای مشترک دوره‌ای و سرزده به‌منظور پایش و نظارت بر عملکرد شرکت‌های تولید مشتقات و فرآورده‌های نفتی، همچنین بازدید مشترک از مصرف‌کنندگان عمده (با اولویت نیروگاه‌ها و صنایع بزرگ) و همکاری در تشکیل پرونده‌های تخلفات با پلیس؛

 

– همکاری با ضابطین قضایی و ارائه مشاوره‌های تخصصی در رابطه با پرونده‌های مظنون به قاچاق سازمان‌یافته با همکاری دستگاه‌های برون‌سازمانی (پرونده‌های مشتقات نفتی و…)؛

 

– انعکاس قوانین و مقررات غیرمنطبق با فعالیت این شرکت در حوزه مبارزه با قاچاق، به‌ویژه مواردی که در آن از سوخت به‌عنوان سیاست تشویقی بهره‌گیری شده است.

 

طرح کهاب

 

– تجهیز حدود ۷۵۰ جایگاه به تجهیزات کامل طرح کهاب شامل استیج ۱، ۲ و ۳ از ابتدای طرح تاکنون؛

 

– تجهیز تمامی جایگاه‌ها به استیج ۱ کهاب؛

 

-تجهیز ۸ هزار و ۶۹۳ نفتکش به لوله‌کشی طرح کهاب؛

 

– تجهیز انبار نفت اصفهان به تجهیزات طرح‌ کهاب و بازوهای Advanced Top Loading؛

 

– تجهیز انبار نفت کرج به تجهیزات طرح کهاب و ارتقای بازوهای بارگیری و نصب دو دستگاه بازوی اصلاحی در این مرکز؛

 

– تجهیز انبارهای نفت شمال غرب، اراک، اهواز، مشهد و تبریز به تجهیزات طرح کهاب.

 

طرح دیسپچینگ

 

– اجرای سامانه دیسپچینگ در سه محور اطلاعات موجودی مخازن انبارهای نفت، میترینگ سکوهای بارگیری و اطلاعات موجودی مخازن جایگاه‌ها از تیر ۱۳۹۴ به شرکت ملی پخش ابلاغ شد و هم‌اکنون این سامانه با قریب به ۱۵۰۰ منبع اطلاعاتی در سطح انبارها و جایگاه‌های عرضه سوخت کشور، با تکیه بر دانش فنی و تجهیزات بومی در حال فعالیت است؛

 

– نصب و راه‌اندازی سامانه دیسپچینگ اطلاعات میترینگ فرآورده در ۵۲ انبار نفت و سامانه دیسپچینگ موجودی مخازن در ۶ انبار نفت با رعایت الزامات امنیتی ابلاغ‌شده از سوی مراجع بالادستی و برنامه‌ریزی برای تسری کشوری سامانه دیسپچینگ موجودی مخازن انبارهای نفت؛

 

– اخذ تأییدیه امنیتی برای تجهیزات مورد استفاده در انبارهای نفت از آزمایشگاه مورد تأیید سازمان پدافند غیرعامل؛

 

– نصب و راه‌اندازی سامانه دیسپچینگ موجودی مخازن ۸۵ باب جایگاه عرضه سوخت شامل ۲۴۹ مخزن در سال ۱۴۰۲ با افزایش ۱۰۰درصدی نسبت به سال پیش از آن (۱۴۰۱) و درمجموع ۷۱۷ جایگاه در کل کشور تاکنون؛

 

– آغاز مراحل اجرایی و عملیاتی پیاده‌سازی سامانه دیسپچینگ در ۱۰۰ جایگاه عرضه سوخت با هدف مدیریت تأمین و توزیع فرآورده در سطح مناطق، دستیابی به اطلاعات موجودی جایگاه‌های عرضه سوخت به‌صورت آنلاین، کاهش ضرایب خطای انسانی، پایش مداوم و دائمی اطلاعات، امکان تحلیل داده‌ها در بازه‌های زمانی گسترده، تقلیل امکان و احتمال قاچاق سوخت، مانیتورینگ از راه دور اطلاعات سیستم، امکان گزارش‌گیری‌های دقیق برای استفاده در تصمیم‌گیری‌های مدیریتی؛

 

– تدوین طرح امن‌سازی سامانه دیسپچینگ و سناریوی ارتقای امنیت فیزیکی مرکز مانیتورینگ و اتاق سرور طرح دیسپچینگ مطابق با الزامات ابلاغی.

 

روابط عمومی

 

– پاسخ‌گویی به بیش از ۳ میلیون تماس مردمی در سامانه ۰۹۶۲۷؛

 

– راهنمایی و پاسخ‌گویی به مراجعات حضوری هموطنان در ۲۳۲ ناحیه، ۳۷ منطقه و ستاد شرکت در قالب میز خدمت؛

 

– اجرای ده‌ها برنامه بازدید گروه‌های مختلف دانشگاهی، دانشجویی، دانش‌آموزی و مردمی از تأسیسات شرکت در سراسر کشور در قالب طرح راهیان پیشرفت؛

 

– مدیریت اطلاع‌رسانی موفق حمله سایبری آبان ۱۴۰۰؛

 

-مدیریت اطلاع‌رسانی موفق بحران حمله سایبری در دی‌ ۱۴۰۲ و تقدیر ریاست‌جمهوری از عملکرد اطلاع‌رسانی ویژه در این زمینه؛

 

– تهیه، تدوین، ابلاغ و اجرای سه پیوست رسانه‌ای برای اجرای طرح‌های ملی سوخت‌رسانی شامل طرح توزیع الکترونیکی گاز مایع بر بستر سامانه درخواست فرآورده‌های نفتی (سدف)، طرح تخصیص نفت‌گاز در مسیر براساس اسناد حمل برخط و طرح مبارزه با قاچاق سوخت.