نفت نما: وزارت نفت باید با عنایت بیشتری تولید بنزین از متانول را بررسی کند و برای برون رفت از مشکل ناترازی بنزین از چاله به چاه نیفتد و توجه داشته باشد که در این وضعیت سخت معیشتی برای مردم، جایی برای آزمون و خطا وجود ندارد.

نفت نما؛ احمد ادریسی- طی چند روز گذشته متین دیداری، مدیرعامل پتروشیمی زاگرس، از انجام مطالعات تولید بنزین متانولی با توجه به وجود ظرفیت مازاد این محصول پتروشیمی در کشور خبر داد و گفت: متانول به عنوان یک اکتان‌افزا می‌تواند در فرآیند تولید بنزین مورد استفاده قرار بگیرد.

 

وی از آمادگی برای مشارکت در تولید بنزین متانولی خبر داد و اظهار داشت: متانول می‌تواند واردات بنزین را متوقف کند.

 

رسانه ای شدن این موضوع واکنش های مختلفی در پی داشت. در کنار موافقین این طرح، مخالفین عقیده دارند کشور با این روش از چاله به چاه خواهد افتاد زیرا بسیاری از کشورها به سمت انرژی های پاک مانند سوخت های هیدروژنی رفته اند و با توجه به اینکه متانول خود از گازهای سمی به شمار می آید، تولید بنزین از طریق آن برای سیستم تنفسی انسان خطرناک است.

 

تلاش کشورها برای دستیابی به انرژی های پاک

در حال حاضر کشورهای پیشرفته در حال حرکت به سمت انرژی‌های پاک هستند.

 

اخیرا محمد حسن دیده‌ور، عضو اتاق بازرگانی ایران، در گفتگو با رسانه ها گفت: بنزینی که امروز در ایران وجود دارد و نسبت به متانول پاک‌تر است ناخالصی بسیاری دارد.

 

وی عقیده دارد ایران باید مانند نقاط دیگر دنیا به سمت استفاده از سوخت پاک یعنی هیدروژن برود.

 

به عقیده برخی کارشناسان تولید سوخت هیدروژنی فرآیند آسان تری نسبت به بنزینی دارد و به همین دلیل عربستان در حال ساخت بزرگ‌ترین واحد تولید گاز هیدروژن است.

 

مشخص نیست به چه دلیل در حالی که دنیا در حال ورود به سوخت های هیدروژنی از خودروها گرفته تا قطارها و … است اما در ایران برخی از تولید بنزین از متانول سخن به میان می آورند.

 

استفاده از سوخت های جایگزین برای رفع ناترازی بنزین

اگرچه در حال حاضر کشور دچار ناترازی در حوزه سوخت است اما می توان به جای استفاده از متانول در تولید بنزین به فکر سوخت های جایگزین برای جبران ناترازی سوخت بود.

 

البته تولید بنزین از متانول در دنیا حامیانی هم دارد.

 

یکی از کشورهای پیشرو در این زمینه برزیل است. گفته می شود کشور چین نیز در سال های اخیر استفاده از متانول در تولید بنزین را مدنظر قرار داده است. چند کشور اروپایی و کانادا هم از متانول به عنوان سوخت خودروها استفاده می کنند.

 

مرکز پژوهش های مجلس تولید بنزین از متانول را رد کرد

استفاده از متانول در تولید بنزین در کشورمان در دهه ۹۰ یکبار بحث داغ رسانه ها و کارشناسان به ویژه وزارت نفت شد تا جایی که مجلس شورای اسلامی به آن ورود کرده و با بررسی موضوع طی گزارشی ۴۰ صفحه ای آن را رد کرد.

 

به نوشته خبرگزاری فارس در سال ۱۳۹۲، مرکز پژوهش های مجلس طی گزارشی ۴۰ صفحه ای، تولید بنزین از متانول را رد کرده بود.

 

در بخشی از مقدمه این گزارش آمده بود:

«… تولید مستقیم بنزین از متانول نیز به عنوان افزودنی به بنزین دارای سابقه تحقیقاتی بسیار زیادی در صنعت خودرو و سوخت دنیا دارد. این ماده به نسبت‌های مختلف با بنزین اختلاط و در موتورهای اشتعال جرقه‌ای استفاده شده است. اختلاط متانول با بنزین تا حدی از مونوکسیدکربن و هیدروکربن‌های نسوخته کم می‌کند، اما در مقابل اکسیدهای نیتروژن که امکان کاهش آن در موتور به مراتب سخت‌تر از دو آلاینده دیگر است به شدت افزایش می‌یابد. همچنین استفاده از متانول در بنزین منجر به مشکلات زیادی در سامانه سوخت‌رسانی خودرو شده که ممکن است خطرات جدی نظیر نشت بنزین و انفجار آن را به دنبال داشته باشد.

علاوه بر این موضوع وجود متانول در بنزین منجر به خوردگی قطعات موتور می‌شود و آلایندگی و عملکرد موتور و خودرو را تحت تأثیر قرار خواهد داد.

علاوه بر آثاری که سوخت حاوی متانول بر سیستم سوخت‌رسانی و موتور خودرو دارد، بخارات ناشی از متانول تأثیرات مخربی بر سیستم تنفسی انسان دارد و می‌تواند خطرات جدی برای سلامت انسان داشته باشد. لذا اگرچه مزایای متعددی برای سوخت متانول وجود دارد ولی به دلایل عدیده‌ای کاربرد این نوع سوخت در خودروهای داخل کشور و توزیع گسترده آن منطقی به نظر نمی‌رسد.»

 

استفاده از بنزین های متانولی در نیروگاه ها

برخی کارشناسان عقیده دارند به دلیل مشکلاتی که ممکن است بنزین متانولی در خودروها ایجاد کند بنابراین بهتر است برای جلوگیری از پیامدهای اجتماعی از این طرح خودداری کنیم.

 

در مقابل برخی پیشنهاد می کنند می توان از سوخت متانولی به جای استفاده از خودروها در کشتی ها و به ویژه نیروگاه ها به عنوان سوخت جایگزین استفاده کرد.

 

تولید بالای متانول در ایران و کاهش قیمت جهانی، دلیل پیشنهاد طرح بنزین متانولی!

به نظر می رسد یکی از دلایل پیشنهاد این طرح توسط مدیرعامل پتروشیمی زاگرس به عنوان یکی از مدیران شرکت های متانول ساز، تولید بالای متانول در کشور، افزایش قیمت خوراک و کاهش قیمت جهانی آن باشد تا در صورت پذیرش آن توسط وزارت نفت بتوان بخش قابل توجهی از متانول ها را در داخل کشور مصرف کرد.

 

وزارت نفت از چاله به چاه نیفتد

نتیجه این که وزارت نفت باید با عنایت و حساسیت بیشتری تولید بنزین از متانول را بررسی کند و برای برون رفت از مشکل ناترازی بنزین به اصطلاح از چاله به چاه نیفتد و توجه داشته باشد که در این وضعیت سخت معیشتی برای مردم، جایی برای آزمون و خطا وجود نداشته و پیش از اجرای هر طرحی باید به پیامدها و تبعات اجتماعی آن در سال های آینده توجه کرد.