نفت نما:سیاست‌های اتحادیه اروپا و ایالات متحده، هزینه سوخت فسیلی کشتی‌ها را تا سال ۲۰۳۰ دو برابر می‌کند تا آنجا که بنا بر پیش‌بینی‌های انجام‌شده، قیمت هر تن کربن بیش از ۱۰۰ دلار در سال ۲۰۳۵ و ۴۰۰ دلار در سال ۲۰۵۰ برآورد شده است.

به گزارش نفت نما به نقل از هفته‌نامه بررسی تحولات بین‌المللی انرژی و تغییر اقلیم مدیریت کل امور اوپک و روابط با مجامع انرژی، هفته گذشته مرکز مرسک مک‌کینی مولر برای حمل‌ونقل بدون کربن، بر اساس یافته‌های یک بررسی اعلام کرد سیاست‌ها و مقررات اقلیمی اتحادیه اروپا و ایالات متحده می‌تواند هزینه سوخت‌های دریایی متعارف مبتنی بر نفت را تا پایان این دهه دو برابر سازد و آمونیاک الکترونیکی را به گزینه سوخت ارزان‌تری برای برخی از تجارت‌های اقیانوس اطلس تبدیل کند.

 

اتحادیه اروپا، نظام تجارت انتشار گازهای گلخانه‌ای خود را برای پوشش انتشار کربن بخش حمل‌ونقل دریایی از سال جاری میلادی گسترش داده است و از سال ۲۰۲۵ شدت گازهای گلخانه‌ای سوخت‌های نفتی مورد استفاده در تجارت Eurelated را از طریق مقررات سوخت دریانوردی (Maritime FuelEU) تشدید می‌کند.

 

همچنین آمریکا با تصویب قانون کاهش تورم (IRA)، پرداخت یارانه را از طریق اعطای مشوق‌های مالیاتی به توسعه انرژی پاک آغاز کرده است.

 

بر اساس نتایج مطالعه مؤسسه تحقیقاتی غیرانتفاعی مستقر در دانمارک، مقررات نظام تجارت انتشار کربن و سوخت دریانوردی اتحادیه اروپا می‌توانند هزینه سوخت کشتی‌هایی را که با نفت کوره کم‌سولفور کار می‌کنند تا سال ۲۰۳۰ تا ۱۰۰ درصد و تا سال ۲۰۵۰ بیش از پنج برابر افزایش دهند.

 

بر اساس داده‌های مؤسسه پلاتس، قیمت سوخت دریایی با سلفور نیم درصد در بندر روتردام در ۱۳ دسامبر ۲۰۲۳ به ۱۲.۴۸۸ دلار در هر گیگاژول رسید و در ۲۹ ژانویه ۲۰۲۴ به ۱۴.۱۴۶ دلار در هر گیگاژول افزایش یافت.

 

این مؤسسه تحقیقاتی تخمین می‌زند با در نظر گرفتن هزینه‌های اضافی مرتبط با گواهی انتشار و انطباق با ضوابط مقررات FuelEU، هزینه سوخت دریایی نفت کوره کم‌سولفور می‌تواند در سال ۲۰۳۰ به ۲۶ دلار در هر گیگاژول، در سال ۲۰۴۰ به ۴۱ دلار و در سال ۲۰۵۰ به ۷۰ دلار در هر گیگاژول برسد.

 

این مؤسسه تحقیقاتی اعلام کرد بخش عمده هزینه‌های اضافی سوخت دریایی تا سال ۲۰۴۰ مربوط به اعمال مقررات نظام تجارت انتشار اتحادیه اروپاست، اما از آنجا که سوخت‌های منطبق با مقررات سوخت دریانوردی اروپا به کاهش شدت انتشار گازهای گلخانه‌ای نیاز دارد، از سال ۲۰۴۰ این مقررات به عامل بازدارنده برای استفاده از سوخت‌های معمولی دریایی تبدیل خواهد شد.

 

نتایج حاصل از این مطالعه بر اساس فرض قیمت کربن بیش از ۱۰۰ دلار برای هر تن متریک معادل دی‌اکسیدکربن در سال ۲۰۳۵ و ۴۰۰ دلار در سال ۲۰۵۰ است، زیرا انتظار می‌رود اتحادیه اروپا به‌تدریج دسترسی به گواهی انتشار کربن را به‌منظور دستیابی به اهداف کربن‌زدایی خود محدود کند.

 

بر اساس گزارش مؤسسه پلاتس، قیمت در قراردادهای گواهی انتشار اتحادیه اروپا برای تحویل دسامبر در روز ۲۹ ژانویه، ۶۱.۸۰ یورو (یا ۶۶.۹۴ دلار) در هر تن معادل دی‌اکسیدکربن بود.

 

از آنجا که مقررات سوخت دریانوردی اروپا تا سال ۲۰۵۰ در چند مرحله، کاهش گازهای گلخانه‌ای را تشدید می‌کند، این مؤسسه تحقیقاتی پیشنهاد می‌کند مصرف‌کنندگان سوخت کم‌سولفور سوخت خود را با استرهای متیل اسید چرب ترکیب کنند، زیرا این کار ارزان‌تر از پرداخت جریمه خواهد بود.

 

طبق این مطالعه، با افزایش نسبت ترکیب سوخت زیستی در دهه‌های آینده برای انطباق با ضوابط مقررات یادشده، هزینه‌های اضافی ناشی از اجرای این مقررات در سال ۲۰۳۰ به ۲ دلار در هر گیگاژول، در سال ۲۰۴۰ به ۱۶ دلار و در سال ۲۰۵۰ به ۵۵ دلار در هر گیگاژول می‌رسد.