نفت نما؛ احمد ادریسی- مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی از سربه سر شدن تولید و مصرف بنزین خبر داد و گفت که اگر در تابستان امسال سفرها افزایش یابد به واردکننده بنزین تبدیل خواهیم شد.
جلیل سالاری در تازه ترین گفته های خود چند عامل که سبب افزایش مصرف بنزین شده است را بیان می کند که به نظر می رسد اگر مسئولین بالادستی از یک سو و مردم از سمت دیگر به این هشدارها توجه نکنند به زودی در حوزه بنزین دچار بحران خواهیم شد.
وی ابتدا به تولید و توزیع کارت سوخت نوشماره در سال گذشته اشاره کرده و اعلام می دارد که سال قبل حدود ۱٫۲ میلیون کارت سوخت نوشماره برای خودروهای جدید صادر شد.
به عبارت دیگر در سال قبل حدود ۳٫۵ میلیون لیتر در روز بر مصرف بنزین اضافه شد و این میزان معادل ظرفیت تولید بنزین پالایشگاه تبریز است.
بنابراین تولید سالانه یک میلیون خودرو در کشور در حالی که هیچ خودرویی اسقاط نشده و از چرخه مصرف سوخت خارج نمی شود، معضلی است که هر چه سریع تر مسئولین باید برای آن چاره اندیشی کنند.
به بیان دیگر افزوده شدن حدود یک میلیون خودروی جدید در کنار خارج نشدن خودروهای فرسوده پرمصرف مشکلی است که اگر مسئولین به هشدارهای کارشناسان در این زمینه توجه نکنند اندک اندک کشور با چالشی جدی مواجه خواهد شد.
قطعا با روندی که مشاهده می شود احداث پالایشگاه یا پتروپالایشگاه با هزینه های سنگین و همچنین مدت زمانی که برای ساخت آن ها صرف می شود چاره کار نیست و به نظر می رسد هم مسئولین و هم مردم باید در مدیریت مصرف و مصرف صحیح بنزین تعامل و همگاری داشته باشند.
راهکارهای دولت برای کنترل مصرف سوخت
دولت می تواند با پرداخت تسهیلات و کمک به اقشار کم درآمد به جایگزینی خودروهای فرسوده با نو کمک کند، ضمن این که باید شرکت های خودروسازی را ملزم به ارتقاء کیفیت و کم مصرف کردن خودروها نماید.
معاونت محیط زیست ریاست جمهوری و همچنین استاندارد باید موضوع کم مصرف کردن خودروهای تولید داخل و همچنین ارتقاء کیفیت را به طور جد پیگیری کنند و اجازه ندهند خودروسازها با تولید خودروهای بی کیفیت چاه ویلی برای مکیدنِ بنزین های تولیدشده ایجاد کنند.
از سوی دیگر نظارت دقیق بر مرزها برای جلوگیری از قاچاق سوخت و خروج بنزین یکی دیگر از راهکارهایی است که دولت می بایست با همکاری مرزبانی به طور جدی آن را دنبال کند و اعتبارات لازم را برای محدود کردن مرزها و بالابردن هزینه ها برای قاچاقچیان سوخت ایجاد نماید.
توزیع کارت سوخت در کوتاه ترین زمان و حتی اتصال کارت های بانکی به کارت سوخت برای کنترل مصرف نیز از دیگر راهکارهایی است که هر جه سریع تر دولت باید آن را به نتیجه برساند.
ارتقاء ناوگان حمل و نقل عمومی در شهرها و همچنین ناوگان جاده ای از اتوبوس های باکیفیت گرفته تا واگن ها و خدمات ریلی از دیگر راهکارهایی است که دولت برای کاهش مصرف بنزین می تواند آن ها را پیگیری و اجرا کند.
کمک به شرکت های دانش بنیان برای تحقیقات و در نتیجه تجاری سازی خودروهای برقی، افزایش تولید خودروهای باکیفیت گازسوز نیز از دیگر راهکارهای دولت برای کاهش استفاده از بنزین می باشد.
وظیفه مردم برای برون رفت از مشکل ناترازی بنزین
از طرفی مردم هم باید با رعایت مصرف و استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی و همچنین خودداری از سفرهای درون و برون شهری غیرضروری و از سویی پرهیز از سفر با خودروهای تک سرنشین به دولت در گذر از این معضل کمک کنند و به این نکته مهم واقف باشند که همه ما در یک کشتی نشسته ایم و اگر بنزین در کشور دچار بحران شود، دودِ آن به چشمِ همه ایرانیان خواهد رفت و زندگی را دچار اختلال خواهد کرد.
Thursday, 21 November , 2024