نفت نما: مدیرعامل پالایشگاه بندرعباس از اجرای طرحی برای تولید حدود ۴۰۰ هزار تن پروپیلن در این مجموعه خبر داد و با تاکید بر اهمیت این پروژه در افزایش ارزش افزوده و کاهش وابستگی به فرآورده‌های سنگین گفت: در صورت موافقت سهامداران این پالایشگاه به یکی از مراکز اصلی تولید پروپیلن در منطقه تبدیل خواهد شد

به گزارش نفت نما، احمد هاشمی از اجرای طرح ارتقای کیفیت فرآورده‌های این پالایشگاه خبر داد و تأکید کرد: این پروژه با هدف کاهش تولید فرآورده‌های سنگین و افزایش ارزش افزوده در حال اجراست.

 

وی با اشاره به ساختار تولید پالایشگاه بندرعباس اظهار کرد: این پالایشگاه از معدود پالایشگاه‌هایی است که سهم فرآورده‌های سنگین آن نسبت به سایر محصولات قابل توجه است. در حال حاضر، بیش از ۳۰ درصد تولید پالایشگاه را فرآورده‌های سنگین مانند نفت کوره تشکیل می‌دهد که از نظر اقتصادی توجیه‌پذیر نیست.

 

وی با تاکید بر اهمیت پروژه ارتقای کیفیت گفت: برنامه ما این است که سهم فرآورده‌های سنگین را به زیر ۱۰ درصد کاهش دهیم و هم‌زمان میزان سولفور فرآورده‌های تولیدی را مطابق با استانداردهای IMO 2020 به کمتر از نیم درصد یا زیر ۵۰۰۰ ppm برسانیم.

 

مدیرعامل پالایشگاه بندرعباس همچنین درباره فاز دوم این پروژه توضیح داد: پیش از این، در فاز دوم، تولید کوک اسفنجی به عنوان یکی از گزینه‌ها مطرح بود، اما به دلیل اثرات زیست‌محیطی بالای این محصول، این مسیر چندان آینده‌دار به نظر نمی‌رسد. در صنایع آلومینیوم، که یکی از مصرف‌کنندگان اصلی کوک اسفنجی هستند به دنبال حذف این ماده هستند، برای تولید هر تن آلومینیوم حدود ۱۵ تن گاز گلخانه‌ای CO₂ منتشر می‌شود که این رقم بسیار بالاست. از سال ۲۰۲۶ نیز، مطابق سیاست‌های جهانی کاهش کربن، برای هر تن کربن تولیدی، جریمه‌ای در نظر گرفته شده است. در نتیجه، چشم‌انداز روشنی برای کوک اسفنجی متصور نیستیم.

 

هاشمی در ادامه با اشاره به روندهای جهانی در حوزه انرژی خاطرنشان کرد: توسعه فناوری به‌سرعت در حال پیشروی است و خودروهای مجهز به سوخت‌های فسیلی ظرف چند سال آینده به‌تدریج از چرخه مصرف خارج می‌شوند. طبق پیش‌بینی‌ها، از سال ۲۰۳۵، بسیاری از کشورهای اروپایی، آمریکا و شرق آسیا، تردد خودروهای بنزینی و دیزلی را ممنوع خواهند کرد. این یک تهدید جدی برای آینده پالایشگاه‌هاست.

 

وی تا کید کرد: اگر از هم‌اکنون به سمت توسعه پتروپالایشگاه‌ها حرکت نکنیم، در آینده‌ای نزدیک، پالایشگاه‌های کشور با بحران جدی مواجه خواهند شد و ادامه فعالیت آن‌ها توجیه اقتصادی نخواهد داشت.

 

مدیرعامل پالایشگاه بندرعباس، در ادامه تشریح برنامه‌های توسعه‌ای این مجموعه، از تغییر استراتژی پالایشگاه به سمت پتروپالایشگاه و اجرای یک طرح جدید برای تولید پروپیلن خبر داد.

 

وی با اشاره به تصمیمات اخذشده با تایید سهامداران پالایشگاه اظهار کرد: در راستای بهینه‌سازی فرآیندهای تولید، به جای اجرای پروژه تولید کوک اسفنجی، تصمیم گرفتیم یک واحد جدید آردی سی‌سی (RDCC) به پالایشگاه اضافه کنیم. این تغییر موجب می‌شود که نه‌تنها به یک پتروپالایشگاه تبدیل شویم، بلکه سالانه حدود ۴۰۰ هزار تن پروپیلن تولید کنیم. در حال حاضر، کشور چین بزرگ‌ترین تولیدکننده پروپیلن در جهان است و این تصمیم می‌تواند جایگاه ایران را در این حوزه تقویت کند.

 

هاشمی با تاکید بر اهمیت این تصمیم برای آینده پالایشگاه افزود: اگر سهامداران در مجمع آینده این تغییر مدل پالایشی را تصویب کنند، قطعا آینده پالایشگاه بندرعباس بسیار روشن خواهد بود. با همکاری سهامداران و کارکنان، می‌توانیم این مسیر را با موفقیت طی کنیم و ارزش افزوده بیشتری برای مجموعه ایجاد کنیم.