به گزارش نفت نما به نقل از شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب، منصور نصاریپور اظهار کرد: خطوط توپکرانیشده عمدتاً از محدوده اهواز و ماهشهر عبور میکنند و بهدلیل مجاورت با جادههای بینشهری، تأسیسات نفتی و حتی مناطق مسکونی، نیازمند مراقبت و پایش مستمر هستند.
وی با اشاره به قدمت برخی از خطوط مورد بازرسی گفت: متأسفانه برخی از این خطوط از زمان احداث تاکنون تحت بازرسی دقیق فنی قرار نگرفته بودند و در طبقهبندی ارزیابی ریسک، در نواحی قرمز یا نارنجی جای داشتند.
مدیر مهندسی و ساختمان شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب بیان کرد: با توجه به وجود نفت و گاز ترش و درصد بالای گاز سولفور هیدروژن در بخشهایی از این خطوط، احتمال نشت، خوردگی و بروز حوادث بسیار بالا بود که خوشبختانه با اجرای این عملیات، امکان برنامهریزی برای انجام تعمیرات و پیشگیری مؤثر فراهم شد.
نصاریپور درباره چالشهای اجرای این پروژه گفت: پس از اعمال تحریمها و تعلیق همکاری شرکتهای دارنده فناوری، فرآیند گستردهای برای شناسایی منابع جایگزین در سطح کشورهای دارای فناوری پیشرفته آغاز شد و در نهایت سه قرارداد اجرایی با شرکتهای توانمند به امضا رسید.
وی ادامه داد: یکی از برجستهترین دستاوردهای سال گذشته، بازرسی خط ۲۰ اینچ کوپال بود؛ خطی که بهدلیل مشکلات عملیاتی، سالها امکان اجرای عملیات توپکرانی در آن وجود نداشت و در نهایت با طراحی یک روش خاص، بازرسی آن با موفقیت انجام شد.
مدیر مهندسی و ساختمان شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب گفت: گزارشهای فنی بخش قابلتوجهی از این عملیاتها تدوین شده و در اختیار شرکتهای متقاضی برای برنامهریزی تعمیرات قرار گرفته است.
نصاریپور با بیان اینکه امیدواریم امسال با تداوم همکاریهای درونسازمانی، پروژههای باقیمانده نیز اجرایی شود، بیان کرد: با تکیه بر توان داخلی، تجربه ارزشمند سال ۱۴۰۳ به الگویی مؤثر برای ارتقای ایمنی و استمرار تولید در سالهای پیشرو تبدیل میشود.