به گزارش نفت نما، جلیل سالاری درباره جایگزین شدن کارتهای بانکی با کارتهای سوخت با هدف جلوگیری از واردات تراشه کارت سوخت بدون تغییر سهمیه بنزین گفت: در حوزه تامین تراشه مورد نیاز برای تولید کارتهای سوخت مشکلی نداریم، اما در زمان شروع به کار دولت سیزدهم، فقط ۹۰۳۵ کارت در مجموعه پالایش و پخش وجود داشت؛ در حالی که سالیانه حدود یک میلیون خودرو به چرخه حمل و نقل اضافه میشود و افرادی هم نیاز به المثنی دارند که با این اوصاف، باید همیشه ذخیره دو تا سه میلیونی از کارتهای خام داشته باشیم.
دپو حجم زیادی از کارتهای سوخت در دفاتر پستی
مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی با بیان اینکه سال قبل بیش از سه میلیون قطعه کارت سوخت را تولید و تحویل شرکت پست دادیم، اما اکنون حجم زیادی از کارت در دفاتر پستی باقی مانده است، گفت: ساماندهی کارتهای سوخت با هدف مدیریت مصرف بنزین انجام میشود، نگاه ما این است که باید در کنار خودروهایی که وارد چرخه میشوند، تعدادی از خودروهای فرسوده را هم خارج کنیم؛ زیرادر سال ۹۲ حدود ۱۹ میلیون خودرو در چرخه داشتیم، اما اکنون این رقم به ۳۰ میلیون رسیده است.
سالاری با بیان اینکه این تعداد خودرو، سالیانه نزدیک به یک میلیارد لیتر مصرف سوخت دارند؛ یعنی باید روزانه سه و نیم میلیون لیتر افزایش تولید بنزین داشته باشیم که معادل پالایشگاهی مانند تبریز است، اظهار کرد: مدیریت کارتهای سوخت هم با این هدف انجام میشود که متوجه شویم، هر تراکنش، مربوط به کدام پلاک خودرو است و خودروهای از رده خارجی که کارت سوخت فعال دارند را شناسایی کنیم.
به نوشته ایسنا، وی با تاکید بر اینکه در این طرح اگر فردی کارت سوخت خود را جا گذاشت، میتواند به سامانه کارتهای جامانده در جایگاههای سوخت مراجعه کند، در گفتوگویی تلویزیونی گفت: سیستم پشتیبانی را هم تقویت کردیم تا خرابی کارتخوانهای سامانه هوشمند سوخت کاهش یابد؛ این اتفاق رخ داد و حتی برای اولین بار در کشور، بومی سازی کارتخوانها را با کمک یک شرکت دانش بنیان انجام دادیم.
مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی با بیان اینکه اطلاعات مربوط به خودروها را برای جایگزینی کارتهای بانکی با کارتهای سوخت در اختیار نداریم، گفت: اطلاعات خودرو در اختیار مجموعه ناجا و پلیس راهور است که باید آن را در اختیار ما قرار دهند تا بتوانیم تلفیق را انجام دهیم؛ دقیقا مانند اتفاقی که در بحث سامانه سپهتن (پایش هوشمند تردد ناوگان) رخ داد تا به جای بارنامههای صوری، با این سامانه، سهمیه سوخت را تخصیص دهیم.
سرانجامِ این طرح چه می شود؟
به گزارش نفت نما، استفاده و جایگزینی از کارت بانکی به جای کارت سوخت مدت هاست توسط مسئولین مطرح می شود اما هنوز به مرحله اجرا نرسیده است.
پیشتر مسئولین وزارت نفت آماده نبودن زیرساخت ها را دلیلی بر اجرا نشدن این طرح می دانستند اما اکنون به نظر می رسد برخی زیرساخت ها مهیا شده و انجامِ این طرح نیاز به دریافت اطلاعات مربوط به خودرو و الحاق آن به سامانه هوشمند سوخت دارد که کارهای نرمافزاری آن انجام شده است.
برخی کارشناسان جایگزینی کارت بانکی به جای کارت سوخت را یکی از راه های وزارت نفت برای کنترل مصرف سوخت می دانند.
دولت تاکنون چند طرح را برای کنترل مصرف سوخت در کشور به اجرا گذاشته است. اولین طرحی که دولت آن را اجرا کرد معروف به بنزین شهروندی بود که برای مدتی کوتاه در جزیره کیش به صورت پایلوت به اجرا درآمد. اگرچه بنا به گفته مقامات وزارت نفت این طرح موفقیتآمیز بود اما در سراسر کشور اجرایی نشد.
دومین آزمون وزارت نفت برای کنترل مصرف سوخت، در ماههای گذشته استفاده از کارت سوخت شخصی و محدود کردن کارت های سوخت جایگاه ها بوده که هنوز هم در بسیاری از نقاط کشور در حال اجراست.
سومین طرح نیز اکنون استفاده از کارت های بانکی به جای کارت سوخت بوده که بر اساس گفته مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی ایران برخی زیرساخت ها آماده شده و در صورت دریافت اطلاعات مربوط به خودرو و الحاق آن به سامانه هوشمند سوخت، این طرح نیز به اجرا گذاشته می شود.
Sunday, 24 November , 2024